Autoritățile din Sri Lanka se pregătesc de o poluare masivă din cauza navei scufundate X-Press Pearl, după ce încercările de a tracta vasul în ape mai adânci au eșuat, informează digi24.ro.
Nava înregistrată în Singapore a ars două săptămâni, înainte să înceapă să se scufunde în apropierea portului Colombo. O parte din carena navei s-a așezat pe fundul mării.
Experții în salvarea navelor au încercat să tracteze epava mai departe de coastă. Joi, operatorul din Singapore al vasului a anunțat că partea din spate s-a așezat pe fundul mării, la o adâncime de 21 de metri, iar partea din față a început și ea să se așeze.
Navele marinei din Sri Lanka și mai multe avioane monitorizează epava, căutând scurgeri, însă operațiunea este îngreunată de vremea rea.
„Nu există o încă o scurgere de păcură, însă am pregătit echipamente pentru a ne ocupa de o posibilă scurgere”, a declarat Indika de Silva, purtător de cuvânt al marinei, pentru AFP. „Chiar dacă prova atinge fundul mării, va exista o secțiune a punții superioare care va rămâne deasupra apei”.
„O supă chimică”
Nava X-Press Pearl avea la bord 278 de tone de păcură și 50 de tone de motorină. Totodată, transporta 20 de containere cu lubrifianți.
O organizație de mediu avertizează că nava, care transporta și acid azotic și lingouri de plumb, ar putea crea „o supă chimică” în zonă.
Pescarilor din zonă li s-a spus să rămână la țărm din cauza poluării. „Interdicția afectează 4.300 de familii în satul meu”, a declarat Denzil Fernando, liderul unui sindicat regional de pescuit. „Majoritatea oamenilor trăiesc cu o masă pe zi. Cât timp putem continua așa? Guvernul trebuie să ne lase să pescuim sau să ne ofere compensații”.
Între timp, guvernul din Sri Lanka a anunțat că va încerca la rândul lui să obțină compensații pentru incident. „Vom calcula costul încă de la început și vom cere compensații”, a declarat Rohitha Abeygunewardene, ministrul porturilor.
Autoritățile din Singapore și-au lansat propria anchetă.
Oficialii din Sri Lanka sunt de părere că focul a fost provocat de o scurgere de acid azotic despre care echipajul știa deja de 10 zile. Operatorul din Singapore a confirmat că echipajul știa de scurgere, însă susține că acestuia nu i-a fost permis accesul în porturi din India și Qatar.
Foto: digi24.ro.