Întreprinderea „Calea ferată a Republicii Moldovei” continuă să se confrunte cu probleme majore, printre aceste se regăsesc diminuarea veniturilor din activitatea operațională și restanțele salariale. Potrivit Agenției Proprietăți Publice, o mare parte din muncitorii de la CFM nu și-au primit salariile încă de anul trecut. La momentul actual, angajații au fost remunerați parțial pentru luna decembrie a anului 2020, scrie agora.md.
„Actualmente, se întreprind acțiuni de diminuare a cheltuielilor și identificare a surselor alternative de venit în scopul stingerii datoriilor acumulate. Anticipând posibilitatea de majorare a tarifelor pentru călătorii, se pune accent pe înăsprirea controlului achitării serviciilor respective și sunt căutate soluții optime pentru subvenționarea transportului de călători”, mai comunică APP.
Lipsa transporturilor internaționale a influențat negativ asupra veniturilor din traficul de călători, în 2020 fiind de 23,9 milioane de lei față de 157,1 de milioane lei obținute în anul 2019. Din activitatea de transportul de călători CFM în anul 2020 a suportat pierderi în sumă de 114,5 milioane de lei.
Volumul transporturilor de mărfuri realizat în anul 2020 a constituit 601,9 milioane de tone-kilometri față de 920,2 milioane de tone-kilometri în anul 2019. Diminuarea a fost de 34,6%, inclusiv la export – 40,9% și în tranzit – 71,8%. Scăderea volumelor de transporturi la export au fost influențate de scăderea producției agricole scăzute în anul 2019, iar în traficul tranzit – de declinul economiilor din statele vecine, afectate de pandemie, precum și de direcționarea mărfurilor către portul ucrainean Izmail, ocolind Republica Moldova.
În aceeași ordine de idei, Agenția subliniază drept rezultat a scăderii volumului de mărfuri transportate, diminuarea veniturilor din activitatea operațională, obținute de întreprindere.
În conformitate cu ultimul raport financiar, din totalul din cheltuieli lunare de 60 milioane de lei suportate de către Сalea Ferată din Moldova, fondul lunar de salarizare constituie circa 35 milioane de lei. Datoriile pentru creditele bancare contractate de la băncile comerciale din 2015 sunt la moment în valoare de 490,936 milioane de lei.
Amintim că, în prezent este în plină desfășurare concursul pentru ocuparea funcției de director general al CFM. La data de 13 mai a avut loc prima etapă a concursului de prevede preselecția candidaților pentru etapa de interviu. În rezultat, șapte candidați au întrunit cerințele stabilite pentru participarea în etapa a doua a concursului.
AGORA precizează că, din luna mai 2019, director al Î.S. „CFM” este Adrian Onceanu. În perioada celor doi ani, întreprinderea continuă să înregistreze pierderi. Astfel, în 2019, pierderile au fost de 26,5 milioane de lei. Iar în 2020, Calea Ferată raportează cheltuieli ce depășesc veniturile cu 228,8 milioane de lei. Indicele este cel mai mare din ultimii 10 ani.
Situația de la întreprindere devine tot mai tensionată. Angajații ies la proteste și blochează porțiuni de cale ferată, cerând să le fie achitate salariile. Onceanu spune că „administrația face tot posibilul în acest sens, iar salariile ar fi fost achitate pentru luna noiembrie”.
În februarie 2021, Procuratura Anticorupție (PA) anunță că a demarat investigarea pretinselor ilegalități de la întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM).
Mai mult, subiectul este discutat în Parlament și la ședințele Consiliului Suprem de Securitate. Astfel, la 27 aprilie, președinta țării, Maia Sandu, a cerut Guvernului să suspende contractul de muncă cu actualul director interimar al Căilor Ferate, pentru că ar fi gestionat prost situația din instituție, iar Agenția Proprietății Publice ar urma să organizeze un concurs pentru selectarea noului director general al Căii Ferate din Moldova.
Onceanu însă dă vina pe proasta administrare a întreprinderii pe parcursul ultimilor ani, susținând că toate datoriile au fost moștenite. De partea cealaltă, fostul șef de la Calea Ferată, Iurie Topală, a respins acuzațiile, spunând că actuala echipă managerială este incompetentă.
Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a suportat prejudicii totale de aproape două miliarde de lei în ultimii 10 ani. Sunt datele constatate de Comisia de anchetă privind analiza situației economico-financiare de la întreprinderea de stat.
Foto: agora.md.