Vești bune pentru salariați. Cabinetul de miniștri a votat pe 3 noiembrie 2021 un proiect de hotărâre care va asigura cadrul normativ necesar pentru a permite compensarea din bugetul de stat a cheltuielilor angajatorilor. Proiectul prevede achitarea indemnizațiilor pentru șomaj tehnic, a indemnizațiilor pentru zilele libere acordate pentru îngrijirea copiilor până la 12 ani și a copiilor cu dizabilități în cazul sistării procesului educațional în regim fizic. Mai mult ca atât, salariații vor primi două zile libere plătite pentru fiecare doză de vaccin anti-Covid 19 pe perioada stării de urgență în sănătate publică.
Potrivit comunicatului emis de Guvern, începând cu luna noiembrie 2021, indemnizațiile menționate vor fi solicitate prin intermediul Ghișeului unic de raportare electronică, de către angajatori și vor fi achitate de Casa Națională de Asigurări Sociale, în cazul primelor două indemnizații și de către Serviciul Fiscal de Stat, în cazul compensării costurilor salariale pentru zilele libere acordate pentru vaccinare.
Menționăm faptul că conform proiectului, pentru indemnizațiile acordate salariaților în șomaj tehnic și indemnizațiile acordate salariaților cu copii în vârstă de până la 12 ani și copii cu dizabilități, care beneficiază de zile libere în cazul suspendării temporare a procesului educațional în regim fizic, a fost stabilit un plafon de circa 150 de lei pe zi, reprezentând circa 50% din câștigul salarial mediu lunar brut pe zi pe trimestrul II al anului 2021. Ce ține de compensația privind implementarea măsurilor speciale de asigurare a securității, protecției vieții şi sănătății populației în caz de stare de urgență în sănătatea publică – un plafon de 450 lei pe zi, reprezentând circa 150% din câștigul salarial mediu lunar brut pe zi pe trimestrul II al anului 2021, conform datelor raportate de Biroul Național de Statistică.
Pentru implementarea proiectului în ultimul trimestru al anului 2021, sunt necesare mijloace financiare în sumă de circa 45 mil. lei, resurse care au fost prevăzute în bugetul de stat.