În cadrul auditului de performanță realizat de Curtea de Conturi au fost evaluate peste 527 mii de înregistrări în sistemul informațional de evidență a vaccinărilor împotriva Covid-19. Dintre acestea, pentru 520,2 mii (98.7%) nu a fost identificată nici o abatere, iar pentru 6804 cazuri (ce constituie 1,3%), înregistrate în perioada mai – august 2021, auditul a raportat înscrieri de vaccinuri cu termen expirat la data înregistrării în sistem, transmite unimedia.info.
Pentru a evalua corectitudinea administrării vaccinurilor, Ministerul Sănătății a instituit o comisie de anchetă, care până în prezent a analizat în jur de 1967 cazuri din cele raportate cu abateri la înregistrare, efectuând cu acest scop vizite în 12 instituții medicale din țară. Comisia de anchetă a inclus reprezentanți ai Ministerului Sănătății, specialiști din medicina de familie, din sănătate publică și care administrează sistemul informațional de evidență a vaccinărilor.
În contextul dat evaluarea s-a bazat pe examinarea proceselor și a documentației de evidență privind gestionarea și administrarea vaccinurilor, așa ca facturile fiscale pentru loturile recepționate de instituții, registrele de vaccinare pe hârtie, cu contrapunerea datelor incluse în sistemul informațional. În rezultat s-a stabilit că, în mare parte, devierile constatate au fost produse prin admiterea de erori la introducerea datelor în sistemul electronic de evidență a vaccinărilor. Astfel, la înregistrarea vaccinului administrat se alege tipul vaccinului, precum și seria, dintr-o listă prestabilită din meniul derulant, unde sunt indicate toate seriile recepționate în țară, atât cele disponibile, cât și cele deja epuizate. Aceste imperfecțiuni ale sistemului au permis, la introducerea datelor, alegerea eronată a seriilor de vaccin.
De menționat că, probabilitatea omiterii de erori la introducerea datelor, care au fost identificate pentru 1,3% de înregistrări evaluate, a fost influențată de volumul excesiv de lucru, gradul înalt de epuizare fizică și morală a lucrătorilor medicali responsabili pentru realizarea campaniei de imunizare, derulată într-un ritm accelerat în vara 2021, cu desfășurarea maratoanelor de vaccinare, în paralel cu asigurarea tuturor celorlalte obligațiuni de funcții, pe un fon de criză de cadre în domeniu.
Precizăm că, sistemul informațional de evidență a vaccinărilor este într-un proces continuu de perfecționare. Astfel, în luna septembrie au fost operate îmbunătățiri ale sistemului, cu aplicarea unor filtre de inteligență adiționale, care previn introducerea datelor eronate, inclusiv a seriilor de vaccin epuizate, și asigură un nivel mai înalt de acuratețe a datelor. Chiar dacă numărul de cazuri depistate, raportat la numărul total de înregistrări în sistem, este unul redus, Ministerul Sănătății va îmbunătăți în continuare sistemul electronic pentru a spori nivelul de funcționalitate și gradul de protecție a datelor înregistrate.
În același timp, evaluarea realizată ne-a permis să identificăm și unele cazuri care au legătură cu eliberarea certificatelor de vaccinare false, informații care sunt transmise organelor legii pentru investigare”, se menționează în comunicatul emis de Ministerul Sănătății.
„Ne exprimăm regretul pentru faptul că, Curtea de Conturi a operat cu noțiuni strict medicale la prezentarea raportului și expunerea constatărilor și a aplicat termenul de ”administrare a vaccinului”, referindu-se de fapt, la procesul de introducere în sistem a datelor privind vaccinurile aplicate. În discuții cu echipa Curții de Conturi am fost asigurați că aceste confuzii de esență vor fi excluse prin redactarea raportului final.
Asigurăm cetățenii că vaccinarea împotriva Covid-19 oferă cea mai bună protecție împotriva virusului și îi încurajăm să se vaccineze. Pentru a avea siguranță, conform procedurilor de lucru, este în dreptul dvs și vă atenționăm să solicitați lucrătorului medical să vă prezinte flaconul din care este extrasă doza de vaccin pentru a verifica tipul vaccinului și termenul de valabilitate indicate pe flacon”, se mai subliniază în comunicat.
Reamintim faptul că la data de 16 decembrie, Curtea de Conturi anunța, în urma unui audit, că peste 7.000 de doze de vaccin cu termenul expirat au fost administrate cetățenilor Republicii Moldova, iar peste 11.000 de doze, costul cărora este de circa 1,5 milioane de lei, au dispărut fără urmă. Totodată, s-a depistat că peste 71 100 de certificate ar putea fi falsificate.