La două săptămâni de la ieșirea Marii Britanii din UE, șoferii de TIR care vin din blocul comunitar sunt obligați să aștepte și câteva zile pentru a primi actele necesare pentru a transporta alimente în și din Regatul Unit.
În condițiile noilor reguli impuse la vamă odată cu ieșirea Regatului din UE, supermarketurile din Marea Britanie riscă să se confrunte cu o penurie de alimente, scrie Euronews.
”Nu este în regulă, această situație cu multe acte și mult timp pierdut este prea mult pentru mine. Nu este în regulă”, spune Petar Loba, șofer de camion la o firmă cu sediul în Marea Britanie.
Companiile de transport avertizează că o mare parte dintre transportatori ar putea să refuze să mai facă livrări în Marea Britanie, decât să se confrunte cu noile reguli impuse de autoritățile britaice.
”Șoferii sunt cel mai aderea plătiți pe kilometru. Așadar, dacă pierd timpul așteptând la vamă, ar putea să le spună șefilor că nu mai vor să transporte marfă în Marea Britanie și vor prelua doar transporturi către Europa. Mai mult ca sigur asta o să se întâmple”, spune agentul John Shirley.
În Irlanda de Nord, care are cea mai complicată relație cu UE după Brexit, penuria de alimente din supermarketuri este deja realitate. Deși face parte din Regatul Unit, Irlanda de Nord împarte singura graniță terestră cu UE, cea cu Republica Irlanda. Comercianții de aici spun că, în absența livrărilor din Marea Britanie, singura lor opțiune este să se aprovizioneze din UE.
”Dificultăţile se vor agrava, înainte ca situaţia să se îmbunătăţească”
Asociaţia Transportatorilor Rutieri (RHA) din Irlanda de Nord a avertizat, sâmbătă, că lanţul de aprovizionare cu Marea Britanie este pe cale să se prăbuşească, din cauza reglementărilor post-Brexit.
Într-o scrisoare trimisă ministrului Cancelariei primului ministru, Michael Gove, RHA afirmă că unele sectoare ”au probleme enorme” cu noile reguli, complexe, la numai o săptămână şi ceva după ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, scrie News.ro.
În timp ce Marea Britanie nu mai face parte din piaţa unică şi uniunea vamală, Irlanda de Nord se află cu câte un picior în fiecare tabără, parte a teritoriului vamal al Marii Britanii, dar şi aliniată pieţei unice a bunurilor a UE.
Noile reguli au dus la golirea rafturilor din magazine în această săptămână, magazinele având dificultăţi să importe produse proaspete din Marea Britanie, în timp ce producătorii au raportat că tirurile nord-irlandeze nu au putut să traverseze Marea Irlandei din cauza dificultăţilor legate de declaraţiile vamale.
Potrivit RHA, liniile de aprovizionare cu materii prime din Marea Britanie au fost restricţionate din cauza schimbării reglementărilor, iar fabricile au raportat probleme de aprovizionare serioase, inclusiv incapacitatea de a respecta contractele de aprovizionare a magazinelor.
Asociaţia l-a avertizat pe Gove să introducerea unor dintre cele mai complexe proceduri vamale din lume aproape fără nicio pregătire, fără timp de implementare şi cu o capacitate insuficientă au făcut ca industria să aibă probleme grave de aprovizionare.
”Acest fapt va avea ca rezultat mărfuri lipsă de pe rafturile din supermarketuri şi lipsă de materii prime pentru fabrici”, a afirmat directorul general al RHA, Richard Burnett, în scrisoare.
Gove a declarat vineri că dificultăţile de a transfera mărfuri între Irlanda de Nord şi Regatul Unit se vor agrava, înainte ca situaţia să se îmbunătăţească.
Sursa stirileprotv.ro