Despre constituirea unei flote aliate la Marea Neagră și intenția Ungariei de a construi un gard la granița cu România

Postul de televiziune BTV vă propune spre vizionare cele mai importante evenimente ale zilei trecute, reflectate în presa internațională.

Publicaţia rusă Kommersant scrie că „România va discuta cu NATO despre constituirea unei flote aliate la Marea Neagră” în care ar putea intra „nave militare din SUA, Germania, Italia şi Turcia”.

La rândul său, cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta notează că Moscova pregăteşte o reacţie la planurile Bucureştiului deoarece, spun experţii, capacităţile de luptă ale acestei flote aliate le vor depăşi pe cele ale Flotei Rusiei din Marea Neagră. Kommersant informează că „România va discuta cu NATO despre constituirea unei flote aliate la Marea Neagră” în care ar putea intra „nave militare din SUA, Germania, Italia şi Turcia”. Acelaşi cotidian moscovit acuză România că „scoate bani de pe urma generozităţii Uniunii Sovietice”. Mai precis, publicaţia scrie că „Bucureştiul nu vrea să înlocuiască vechile licenţe sovietice pentru producerea armelor, cu contracte noi, semnate de Rusia”.

Ca reacţie la aceste informaţii, cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta anunţă, citând o sursă din cadrul Ministerului rus al Apărării că Rusia îşi va consolida capacităţile nu numai pe flancul vestic, ci şi în Arctica, Extremul Orient şi în zona Mării Negre şi a Caucazului, unde intenţionează să desfăşoare o nouă infrastructură militară şi un număr semnificativ de echipamente moderne.

Obiectivul principal al armatei şi marinei ruse pe direcţiile strategice sud-vest şi sud vizează îmbunătăţirea abilităţilor de luptă ale armatei în cadrul manevrelor „Caucaz-2016”, programate să aibă loc în luna septembrie. O sursă din Ministerul rus al Apărării a precizat pentru cotidianul menţionat că respectivele manevre vor implica „aviaţia, forţele navale şi terestre„.

Consolidarea forţelor de reacţie rapidă şi creşterea prezenţei lor pe teren reprezintă o reacţie cauzată de acţiunile Federaţiei Ruse în Ucraina şi Georgia„, a afirmat în repetate rânduri secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg.

Discuţiile pe această temă ar urma să înceapă în luna februarie, cu prilejul unei reuniuni a miniştrilor apărării din cadrul NATO de la Bruxelles. O decizie pozitivă cu privire la acest aspect este foarte probabilă, consideră Nezavisimaia. Mass-media au făcut deja previziuni despre componenţa noii flote NATO din care ar putea face parte SUA, Turcia, Germania şi Italia, relevă cotidianul moscovit.

Expertul militar rus, Oleg Şvedkov, căpitan de rangul I în rezervă, consideră că o flotă NATO în Marea Neagră „poate fi foarte uşor de creat” și că capacităţile de luptă ale unei astfel de flote le vor depăşi pe cele ale Flotei Rusiei din Marea Neagră, estimând că în componenţa acesteia ar putea intra şi state riverane Mării Negre — România, Turcia, Bulgaria, iar în perspectivă chiar Ucraina şi Georgia, chiar dacă aceste două ţări nu fac parte din NATO.

adevarul.ro

Ungaria este pregătită să construiască imediat gard de-a lungul frontierei comune cu România în cazul în care imigranţii schimbă ruta, avertizează ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, citat de agenţia Reuters.

În contextul în care Austria şi Slovenia au luat măsuri pentru blocarea tranzitului extracomunitarilor, Peter Szijjarto a atras atenţia că există riscul ca imigranţii să încerce să ajungă în Occident prin Grecia, Bulgaria şi România. Astfel, România riscă să devină una din principalele rute pentru tranzitul imigranţilor în 2016, a sugerat Szijjarto.

Dacă va fi necesar să construim un gard la frontiera cu România, suntem pregătiţi să facem acest lucru de pe o zi pe alta„, a declarat şeful diplomaţiei ungare pentru agenţia Reuters, potrivit site-ului elveţian Swissinfo.ch. Janos Lazar, şeful de cabinet al premierului Viktor Orban, afirma în noiembrie 2015 că Guvernul Ungariei are un plan pentru construirea unui gard metalic la frontiera cu România, urmând să fie activat în caz de necesitate.

Guvernul Ungariei are un plan pentru construirea unui gard metalic la frontiera cu România, dacă va fi necesar. Aceasta va fi o măsură de ultim resort, dar suntem pregătiţi şi avem capacitatea de a ridica un nou gard metalic într-un interval scurt„, preciza oficialul ungar.

În contextul valului de imigranţi extracomunitari, Ungaria a construit deja garduri metalice la frontierele cu Serbia şi cu Croaţia, semnalând de mai multe ori că ar putea lua măsuri similare pe segmente ale graniţei cu România.

Autorităţile ungare au anunţat în septembrie 2015 intenţia de a construi un gard metalic pe un segment de 70 de kilometri al frontierei cu România, în contextul în care imigranţii s-ar putea infiltra pe la capătul barierei construite la graniţa ungaro-sârbă. Ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, declara pe 15 septembrie că „gardul ar urma să înceapă de la punctul frontierei dintre Ungaria/Serbia/România şi să continue pe o distanţă rezonabilă dacă presiunea migraţiei se mută spre România„.

Gardul construit de Ungaria de-a lungul graniţei sârbe se termină în zona localităţii ungare Kübekháza, situată la frontiera cu Serbia şi cu România.

adevarul.ro

Iarna neobişnuit de blândă în emisfera nordică este unul dintre motivele scăderii accentuate a preţului petrolului, spune Agenţia Internaţională pentru Energie.

Cererea de ţiţei a fost mai mică în ultimele trei luni ale anului trecut, ceea ce a dus la o inundare a pieţei cu materia primă. Până la sfârşitul anului, oferta va depăşi cererea de petrol, iar preţul unui baril ar putea coborî până la 23 de dolari, anticipează experţii în domeniu.

Iarna ar fi trebuit să stimuleze consumul de petrol. Dar temperaturile ridicate au dat peste cap calculele marilor producători. Cel mai recent raport al Agenţiei Internaţionale pentru Energie arată că, pe lângă vremea prea caldă, şi unii factori economici au dus la surplusul de petrol de pe piaţă.

Această acumulare uriaşă de stocuri de petrol pe care am văzut-o în 2015 nu dă semne de scădere nici în prima jumătate a anului 2016 şi, aşa cum arată cel mai recent raport al nostru, ne temem că stocurile vor continua să crească şi în a doua jumătate a acestui an. Atenuarea creşterii economice a Chinei şi problemele cu care se confruntă alte ţări au dus la o frânare a evoluţiei cererii de petrol începând cu sfârşitul anului 2015”, spune Neil Atkinson, director al diviziei de petrol a Agenţiei Internaţionale pentru Energie.

Preţul petrolului s-a prăbuşit în ultimul an şi jumătate. A coborât vertiginos de la 115 dolari pe baril în iunie 2014 la mai puţin de 30 în prezent. Iar experţii anticipează că va continua să scadă şi ar putea ajunge până la 23 de dolari în următoarele luni, în contextul reintrării pe piaţă a Iranului, recent eliberat de povara sancţiunilor economice. Pentru a contracara concurenţa rivalului regional, Arabia Saudită a lansat oferte pentru unii dintre principalii săi clienţi.

Saudiţii oferă reduceri la livrările de petrol către Europa încercând astfel să ofere preţuri mai bune pentru produsele lor în comparaţie cu viitoarele oferte ale Iranului”, spune Branko Terzic, analist economic.

Înaintea introducerii sancţiunilor, în 2012, Europa era una dintre cele mai mari pieţe de desfacere pentru petrolul iranian, cu o cotă de 20% din exporturile republicii islamice.

digi24.ro

Zeci de persoane au fost rănite, marţi, după ce două metrouri au intrat în coliziune în oraşul Cagliari, capitala insulei Sardinia, majoritatea răniţilor fiind elevi şi studenţi care se îndreptau spre şcoală, informează agenţia de presă italiană Ansa, citată de Mediafax.

Echipele de intervenție susțin că 40 de răniți au fost transportați la spital. Mecanicii celor două trenuri şi încă doi pasageri sunt printre cei cu răni mai grave.

Compania de transport locală ARST a declarat că nu este clar încă dacă cele două trenuri se deplasau în direcţii opuse pe aceeaşi linie ferată, dar că incidentul s-a produs „cu siguranţă” din cauza unei erori umane.

libertatea.ro

Organizaţia teroristă Stat Islamic a confirmat oficial moartea deja celebrului său membru cunoscut sub numele de Jihadistul John.

Anunţul a apărut pe reţelele de socializare ca un omagiu adus teroristului cunoscut pentru decapitarea a cel puţin cinci cetăţeni americani şi britanici, dintre care doi jurnalişti.

Autorităţile din Statele Unite şi Marea Britanie dăduseră ca aproape sigură moartea acestuia încă din luna noiembrie a anului trecut, în urma unui atac cu dronă.

Mohammed Emwazi, alias Jihadistul John, era cetăţean britanic de origine arabă care s-a alăturat, în Siria, organizaţiei teroriste Stat Islamic.

digi24.ro

Cel mai bătrân bărbat de pe planetă a murit la vârsta de 112 ani, cu doar două luni înainte de a împlini 113 ani. Yasutaro Koide este din Japonia şi s-a născut la data de 13 martie 1903.

Cea mai bătrână femeie din lume trăieşte în New York şi are 116 ani, potrivit de independent.co.uk.

Yasutaro Koide a fost recunoscut de Guinness World Records ca fiind cel mai bătrân bărbat din lume în luna august a acestui an. El avea cu patru ani mai puţin decât cel mai în vârstă om cunoscut, pe numele de Jiroemon Kimura, care a trăit până la 116 de ani și 54 de zile.

Secretul lui Yasutaro Koide era „viaţa trăită cu bucurie„. După ce a lucrat ca şi croitor la un magazin de haine pentru bărbați în Tsuruga, Fukui, domnul Koide s-a mutat la Nagoya, la vârsta de107, pentru a sta cu fiica lui.

Bărbatul a murit, astăzi, la un spital din Nagoya, unde se trata pentru probleme cardiace cronice. Koide nu a băut şi nu a fumat deloc de-a lungul vieţii sale, iar alimentul lui preferat era pâine. A avut șapte copii, nouă nepoți și cel puțin un strănepot.

spynews.ro