Comisia parlamentară de anchetă a confirmat ceea ce a spus și Curtea de Conturi. Întreprinderea de Stat „Gările și Stațiile Auto” a fost concesionată netransparent, ba chiar cu încălcarea legislației. Prin urmare, scopul propus, de modernizare și eficientizare a activității întreprinderii, nu a fost atins. Raportul comisiei a fost prezentat în plenul Parlamentului.
Comisia de selectare a partenerului privat a primit o singură ofertă, venită de la o asociație compusă din: SRL „Gările Auto Moderne” (o întreprindere înregistrată cu două zile înainte de a depune oferta), FPC Exfactor SRL (o întreprindere notorie în Republica Moldova în domeniul construcțiilor) și Luka Muco (un cetățean al SUA).
În loc de o garanție bancară sau virament în contul partenerului public, oferta conținea o poliță de asigurare a răspunderii în valoare de un milion de lei. În aceste condiții, pentru ca partenerul public să beneficieze de bani, trebuie mai întâi să probeze culpa partenerului privat în instanța de judecată. Prin urmare, autorii raportului consideră că oferta trebuia descalificată ca necorespunzătoare.
Mai mult, FPC Exfactor s-a retras dintre fondatorii SRL „Gările Auto Moderne” la jumătate de an după semnarea contractului de parteneriat public-privat. Directorul Exfactor, Vladimir Tonu, nu s-a prezentat la audieri.
„Ținând cont de conexiunile FPC Exfactor cu un anumit cetățean Ilan Șor și grupul lui de companii, de exemplu în cadrul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău, toate faptele reflectate nasc suspiciunea că FPC Exfactor a servit, prin abuz de încredere, doar ca paravan pentru grupul Șor de a prelua ÎS Gările și Stațiile Auto, cu rulaje de 400 de milioane de lei anual”, se menționează în raport.
Comisia de anchetă a ajuns la concluzia că pe întreg parcursul concursului „a lipsit cu desăvârșire transparența”.
Iar în condițiile în care ofertanții trebuiau să dispună de capital propriu și/sau mijloace financiare suficiente pentru asigurarea investițiilor și fluxului de numerar operațional de minim 400 de milioane de lei, comisia a declarat: „Este rezonabil să bănuim că condițiile excesive pentru selectarea partenerului privat au fost formulate astfel încât să nu permită participarea la concurs a unui număr mai mare de ofertanți”.
Totodată, s-a stabilit că, în iunie 2019, fondatorii SRL-ului „Gările Auto Moderne” au cedat cota parte către o persoană fizică – Oksana Demchenko. Respectiv, în prezent, fondatori sunt persoane fizice și o persoană juridică specializată în fabricarea articolelor de îmbrăcăminte și încălțăminte.
Mai mult, Agenția Proprietății Publice și comisia de concurs ar fi admis în contract prevederi care prejudiciază interesele statului și îl lipsește de pârghii pentru a influența respectarea prevederilor contractuale.
În raport se mai relatează că partenerul privat nu a realizat investițiile planificate pentru 2019, în valoare de 35 de milioane de lei. „La nouă luni de la semnarea contractului, nu există vreun document de monitorizare sau vreun act de audit al implementării”, a stabilit comisia.
Comisia de anchetă a menționat că va solicita procurorilor să investigheze acțiunile și inacțiunile autorităților în procesul de concesionare a întreprinderii.
Amintim că, în toamna lui 2018, s-a decis că cele 30 de filiale ale Întreprinderii de Stat „Gările și Stațiile Auto” vor trece în gestiunea unei companii private pentru o perioadă de 25 de ani. Un proiect în acest sens a fost aprobat de Cabinetul Filip.
Sursa: agora.md