Cetățenii români care nu fac dovada că locuiesc efectiv la adresa din buletin, prin verificările făcute de polițiști, rămân fără acte de identitate, potrivit unui proiect de act normativ elaborat de Ministerul Afacerilor Interne. Totodată, se interzice înscrierea la aceeași adresă a mai mult de 10 persoane, dacă între acestea nu există legături de rudenie, notează Știri.md cu referire la National.ro.
Cetățenii români, în special pentru cei care locuiesc cu chirie sau în gazdă ar putea fi grav afectați, dacă un proiect al MAI va fi votat, și care prevede că persoanele care nu dovedesc că locuiesc efectiv la adresa din buletin, după verificările făcute de polițiști, vor rămâne fără acte de identitate.
Potrivit MAI, ordonanța urmărește reglementarea unor norme ce vizează acuratețea datelor din Registrul Național de Evidență a Persoanelor (RNEP) prin asocierea mențiunii „încetat valabilitate domiciliu” persoanelor care nu îndeplinesc condițiile stabilite de Codul Civil cu privire la realitatea aspectelor declarate privind domiciliul.
Totodată, scopul actului normativ este de a elimina situațiile în care un număr mare de persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o adresă, prin limitarea stabilirii domiciliului în situația în care în RNEP sunt înregistrate mai mult de 10 persoane la adresa declarată, cifra stabilită corespunzând unei realități sociale.
Măsura Guvernului este inspirată din Germania, țară în care nimeni nu are dreptul la muncă și la asigurări medicale fără anmeldung, care presupune înregistrarea oficială la o adresă, după închirierea sau cumpărarea unei locuințe.
În România, însă, pe fondul închirierii locuințelor fără contracte și a refuzului proprietarilor de a permite stabilirea reședinței în imobilul închiriat, sute de mii de cetățeni sau poate chiar milioane se vor trezi astfel cu cărțile de identitate anulate de MAI.
Dovada adresei de domiciliu prin simpla declarație a găzduitorului nu va mai fi posibilă. Noile norme prevăd ca din declarația scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, trebuie să rezulte consimţământul acestuia, numărul de persoane care locuiesc efectiv la adresă, precum, şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată.
Declaraţia pe propria răspundere a solicitantului trebuie însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care se certifică existenţa unui imobil cu destinaţie de locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată.
În situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor anulează actul de identitate.
Încetarea valabilității va fi decisă în urma verificării de către lucrătorul de poliţie prin care se constată faptul că persoana nu locuieşte la adresa la care este înregistrată cu domiciliul. În acest caz, persoanele vor fi obligate să se adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor, în vederea obținerii unui nou act de identitate.
Potrivit modificărilor OUG nr. 97/2005, propuse de Ministerul Afacerilor Interne, se va interzice înscrierea menţiunii privind stabilirea domiciliului sau, după caz, a reşedinţei la o anumită adresă dacă în RNEP, la adresa declarată, sunt înregistrate mai mult de 10 persoane.
Aceste prevederi nu se vor aplica însă proprietarului imobilului situat la adresa respectivă sau membrilor familiei extinse ale acestuia, adică soțul/soția, rudele în linie dreaptă, precum şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv ale titularului dreptului locativ.