În timp ce majoritatea moldovenilor vor întâlni frumos sărbătorile Pascale, angajații Căii Ferate din Moldova vor închide ușile pentru oaspeți, pentru că nu au ce pune pe masă. Oamenii nu și-au ridicat salariile deja de patru luni, scrie nordnews.md.
„E foarte greu când copilul se duce la școală și eu nu pot să îi dau nimic. Aveam făină, mai coceam niște bulcuțe, dar acum nici asta nu pot să îmi permit.”
Toată familia Alei Prestan lucrează la calea ferată din Ocnița. Din cauza reținerilor salariale, oamenii sunt nevoiți să supraviețuiască cu doar 1500 de lei, pensia de invaliditate a cumnatului. Femeia nu ține minte când a fost ultima dată la cumpărături.
„Poftim vă deschid frigiderul, aici puțin tomat, câteva linguri de hrișcă, câteva conservături și un ou. Iată cu ce trăiesc muncitorii de la calea ferată”, a spus Ala Prestan.
Astăzi, femeia are puțin peste 26 de lei în cont. Cu acești bani trebuie să întâlnească sărbătorile pascale. Noroc că mama i-a dat o găină, iar o prietenă din Italia i-a trimis un colet de Paști.
„Ne simțim ca un copil părăsit, lăsată în mijlocul drumului. Ne întâlnește lumea și tot ne întrebă, încă nu ați primit salariul, am impresia că acuș o să scoată un leu doi și o să ne dea să avem măcar de pâine”, a declarat Ala Prestan.
Din cauza datoriilor, soțul Oxanei Pabii este nevoit să plece peste hotare. Femeia rămâne acasă cu cei doi copii ai lor.
„Ceea ce ține de noi, nu ne vom pregăti, pentru că nu avem resurse. Salariul l-am primit doar eu, și doar pentru luna decembrie. Tot salariul a mers pe datorii. De asta noi mergem la părinți, ei se vor pregăti, dar noi nu avem așa posibilitate. Cum ne descurcăm? Supraviețuim. Doi copii mici, unul la școală, altul la grădiniță. Ne limităm la orice”, a spus angajata CFM Ocnișa, Oxana Pabii.
Tatiana Znai lucrează la gara feroviară din Ocnița mai bine de 30 de ani. Femeia spune că este pentru prima dată când ajunge la așa sărăcie.
„A fost așa situație când a fost Topală director la Calea Ferată, tot nu a fost salariul, dar așa cum acum încă nu a fost. A fost greu, dar încă așa nu a fost. Fetele mă ajută, colegele de lucru mă ajută, chiar mulțumesc. Sunt oameni cu inimă bună”, a declarat Tatiana Znai.
Din cei 36 de angajați care munceau în hala tehnică au rămas doar 10. Aceștia nu sunt plătiți și nici nu dispun de utilajul necesar pentru a-și face treaba.
„Iată, uitați-vă, acest motor a ieșit din funcție, dar cu ce să îl repar? Nu am cu ce, pentru că nu ne trimite nimic, la momentul de față, noi nu primim nimic. Nu avem nici piese. Iată motorul stă, dar acolo undeva oamenii îl așteaptă. Acest motor este necesar pentru a fi bătută linia ca să meargă trenul”, a spus mecanicul, Marin Bechici.
De cealaltă parte, conducerea strânge din umeri și dă vina pe pandemie, secetă și situația politică din țară.
„Nu, nu s-au rezolvat problemele cu salarizarea, deoarece nu sunt resurse financiare cu care să închidem datoriile. Noi acum am înecput să achităm pentru luna decembrie, cu părere de rău încet, dar deja am achitat. A scăzut catastrofal volumul de producția din cauza pandemiei, a secetei sau din cauza situația geo-politice”, a notat Adrian Onceanu, directorul general interimar CFM.
Amintim că, din primăvara anului trecut, din cauza pandemiei, trenurile internaționale de călători și o parte din traficul intern de călători au încetat să circule. În consecință, întreprinderea a acumulat și mai multe datorii.
Foto: Știri.md.
Comentariile sunt închise